Debiteurenbeheer uitbesteden is de toekomst van je bedrijf verzekeren

Debiteurenbeheer staat letterlijk voor het beheren van jouw debiteuren, jouw klanten dus. Met andere woorden: goed debiteurenbeheer helpt jou bij het (op tijd) krijgen van het geld dat je klanten je nog moeten betalen. Dit is een fundamenteel aspect van een gezonde onderneming aangezien je cashflow in de meeste gevallen bepalend is voor de gezondheid van je bedrijf.

Veel zaakvoerders kijken er tegenop om de trage betalers op te volgen omdat ze geen real-time zicht hebben op status van hun facturen, schroom hebben bij het opvolgen van openstaande facturen of het gewoonweg beu zijn om hier zoveel tijd en focus aan te verliezen. Nochtans is dit een key aspect van de bedrijfsvoering aangezien een goed debiteurenbeheer en je cashflow hand in hand gaan.

Het goede nieuws? Gig & Grow biedt ondersteuning voor debiteurenbeheer.

Wij als debiteurenbeheerder zorgen ervoor dat je facturen netjes worden opgevolgd en klanten voldoen aan hun betalingsverplichting, zodat jij als zaakvoerder kunt blijven investeren in de groei van je bedrijf. En dat zonder verlies aan focus en tijd!

Hoe voorkom je dubieuze debiteuren als zelfstandige?
Goede afspraken maken goede klanten: bespreek tijdens het verkoopgesprek je algemene voorwaarden en betalingstermijnen. Het is belangrijk dat je klanten begrijpen wat je van hen verwacht, en vice versa.
Zorg voor een correcte facturatie en stuur deze meteen na de levering van je diensten of product. Eventueel kan je ook een deel vooruit laten betalen.
Ga niet zomaar met eender welke klant in zee. Zorg ervoor dat je informatie inwint over de kredietwaardigheid van nieuwe klanten, voordat je uit de startblokken schiet.
Een betaling vorderen doe je zo:
Eenmaal de betalingstermijn is verstreken, stuur je een directe maar vriendelijke reminder naar je klant. Zo weet je klant dat je de vervaltermijn van je facturen nauwkeurig in de gaten houdt.
Aan de hand van een strakke planning kan je alles goed opvolgen en verstuur je tijdig betaalherinneringen.
Op een volgende herinnering kan je een boete of administratiekosten aanrekenen, zodat het extra administratief werk dat in het opvolgen van de betaling kruipt, eveneens vergoed wordt.
Laat de betaling nog steeds op zich wachten? In dat geval kan een partij zoals Unpaid je verder helpen. Zonder tussenkomst van een advocaat, rechtbank of incassobureau zorgen zij ervoor dat er binnen de 5 werkdagen een gerechtsdeurwaarder bij je klant staat.

Debiteurenbeheer uitbesteden?
Bij Gig & Grow ben je aan het juiste adres.

Onder debiteurenbeheer valt heel wat.
Hieronder een greep uit de diensten die we aanbieden.

Facturen opvolgen
Automatisaties opzetten
Onkostenbeheer
Betalingen opvolgen
Rekeningen beheren
Workflow automatisering
Boekhoudpakketten opzetten
Bekijk alle administratieve diensten
cheqroom team
Dankzij de onmetelijke energie van 'limbo-queen' Lien was onze lijst met openstaande facturen nog nooit zo kort. Gig & Grow gaat echt above & beyond om ons te helpen groeien. Het is een plezier om samen te werken met zo'n gedreven & getalenteerde mensen. Keep up the good work!
Vincent Cheqroom
Vincent Theeten, Founder & CEO van CHEQROOM
Debiteurenbeheer
Boekhoudkundige voorbereiding

Veelgestelde vragen

Krijg ik een vaste persoon toegewezen?

Ons team biedt steeds permanentie en persoonlijkheid. Zo gebeurt de onboarding telkens door Lien en een dossierverantwoordelijke, die daarna je vaste contactpersoon wordt. Door regelmatig mailverkeer en het inplannen van frequente video calls, blijf je in nauw contact en altijd op de hoogte van de stand van zaken, zonder je zorgen te moeten maken dat het werk stopt wanneer iemand uitvalt.

Hoe verloopt de opstart?

Tijdens onze kick-off call gaan we, via screensharing, met 2 teamleden grondig door jouw huidige workflow. Daarbij spotten we al eventuele optimalisaties en integraties die nog niet zouden bestaan. Vanaf dan gaan we van start en duiken we in de to do’s. Op dat moment spreken we ook duidelijke opvolging en verwachtingen af zodat we altijd “on the same page” zijn.

Wat hebben jullie van mij nodig voor de opstart?

Voor onze kick-off call van start gaat, vragen we je om ons toegang te verlenen tot de platformen die reeds opgezet zijn binnenin je onderneming. Dit omvat bvb een mailbox, boekhoudprogramma, CRM, bank, etc. Zo kunnen we er onmiddellijk in vliegen en vlotjes inlopen.

Werken jullie vanop afstand?

Yes! Wij werken remote, vanuit ons kantoor in Gent. Zo hebben we quick access tot de kennis die heerst binnenin ons team waardoor we kunnen sparren en best practices delen met elkaar, alsook productiever en efficiënter kunnen werken. Geen zorgen, we plannen zeker eens een in-person meeting of drink in.

Hanteren jullie uurtje-factuurtje of een projectbedrag?

We werken met een maandelijks projectbedrag dat opgemaakt is op basis van jouw noden. Het afgesproken aantal uren wordt in onze agenda geblokkeerd, zodat we steeds permanentie kunnen bieden. Doorgaans merken we dat er in de 1e maand, door de opstart, mogelijks ad hoc uren nodig zijn. Uiteraard laten we je op tijd weten als we het aantal afgesproken uren bijna bereikt hebben. In de 3 daarop volgende maanden evalueren we het aantal gepresteerde uren en stellen we, indien nodig, een nieuw pakket dat beter bij jouw situatie past voor. Zo kan je de investering in ons perfect opnemen in jouw cashflowvoorspelling.

Werken jullie onder onze bedrijfsnaam?

Wanneer we communiceren met jouw leveranciers en klanten, doen we dit steeds onder jouw bedrijfsnaam. Of het nu via email of telefoon is, we hanteren jouw branding en communicatiestijl. Dit creëert vertrouwen en credibiliteit.

Geef ik jullie toegang tot mijn bankrekeningen?

Ja. Alleen zo hebben we een duidelijk zicht op de transacties, kunnen we betalingen uitvoeren, inkomende betalingen opvolgen en een correct onkostenbeheer toepassen.

Stop wasting time & money...

Slimme ondernemers outsourcen hun financiële administratie.
Book a call en bekijk wat we voor jou kunnen betekenen.